Psychoterapia grupowa

Psychoterapia

Do skorzystania z pomocy psychoterapeutycznej zazwyczaj skłania dokuczliwa troska życiowa, czasem poważny problem. Postrzegamy go jako osobiste nieszczęście, chcemy się go pozbyć i jak najszybciej powrócić do dawnego sposobu funkcjonowania. Może on stać się jednak także okazją do rozwoju. Psychoterapia umożliwia nie tyle powrót do dawnego stanu emocjonalnego, co raczej znalezienie nowego sposobu życia, który będzie bardziej satysfakcjonujący i pomagał lepiej radzić sobie z pojawiającymi się codziennymi trudnościami.

Psychoterapia ma na celu usunięcie nie tylko samego cierpienia, ale także jego przyczyny. Tylko wtedy będzie rzeczywiście skuteczna. W wielu przypadkach przyczyny zakłóceń przeżywania nie są świadome, a doświadczane dolegliwości są jak wierzchołek góry lodowej, który wskazuje na istnienie głębszego problemu.

„Psychoterapia mająca zastosowanie w lecznictwie jest to taka forma oddziaływań psychospołecznych, która ma na celu korektę zaburzeń przeżywania i zachowania, ma usunąć objawy i przyczyny choroby, w tym cechy osobowości biorące udział w powstawaniu zaburzeń przeżywania. Narzędziem leczniczym są bodźce, których źródłem jest psychoterapeuta. Oddziaływania te, wpływające na stan czynnościowy narządów, przeżywanie i zachowanie poprzez zmianę procesów psychicznych chorego, są wywierane w ramach relacji interpersonalnej między dwoma osobami lub w grupie, w której psychoterapeuta równocześnie leczy kilka osób. Jest zespołem procedur leczniczych, stosowanych w leczeniu pacjentów chorujących na zaburzenia, w których etiopatogenezie – zgodnie z obecnym stanem wiedzy – czynniki psychospołeczne mają istotne znaczenie. Sposób leczenia choroby, adekwatny do rodzaju schorzenia, powinien być wyznaczany przez wiedzę o przyczynach i mechanizmach zaburzeń (diagnozę indywidualną, a nie przez nazwanie rodzaju zaburzenia).”

Profesor dr hab. n. med. Jerzy W. Aleksandrowicz

Psychoterapia

Kliknij "Zgadzam się", aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.